​Kumi Naidoo blir Amnesty Internationals nya generalsekreterare

Publicerad: 21 december 2017 13:44

Amnesty International har utsett Kumi Naidoo som ny generalsekreterare. Han tillträder i augusti 2018 och tar över efter Salil Shetty som varit generalsekreterare i två perioder sedan 2010.

- Vi är enormt glada över att kunna hälsa Kumi välkommen som vår nya generalsekreterare. Hans vision och passion för en rättvis och fredlig värld gör honom till en utomordentlig ledare för vår globala organisation - i vår kamp för en värld där mänskliga rättigheter gäller alla, säger Mwikali Muthiani, ordförande för Amnesty Internationals styrelse.

Kemi Naidoo är en människorättsaktivist och en samhällsledare från Sydafrika som bland annat kämpat mot apartheid och för miljöfrågor. Han har tidigare bland annat varit chef för Greenpeace International, ordförande hos Global Call for Climate Action och vd för CIVICUS - the World Alliance for Citizen Participation, och han är just nu ordförande i tre organisationer i sitt hemland Sydafrika; Africans Rising for Justice, Peace and Dignity, the Campaign for a Just Energy Future och the Global Climate Finance Campaign.

- Jag har varit en aktivist och kampanjare i hela mitt liv så jag är oerhört förväntansfull över att få bli en del av världens största människorättsrörelse i en tid när vi behöver slå tillbaka mot de ökade attacker mot grundläggande fri-och rättigheter och mot civilsamhället som nu sker över hela världen. Amnesty Internationals kamp för rättvisa och jämlikhet behövs idag mer än någonsin och jag är ödmjuk och hedrad inför att leda organisationen i dessa tider av utmaningar, säger Kumi Naidoo.

Länk till hela pressmeddelandet på engelska:

Fakta:
Generalsekreteraren för Amnesty International är organisationens huvudsakliga talesperson och högsta chef för både organisationen och det internationella sekretariatet. Tillförordnandet gäller i fyra år. Amnesty International är världens största globala människorättsorganisation med kontor i över 70 länder, över 2600 anställda och sju miljoner medlemmar, frivilliga och supporters runt om i världen.