Burundi: Tusentals flyktingar uppmanas att återvända trots att de riskerar utsättas för grova människorättskränkningar

Publicerad: 29 september 2017 01:00

Tusentals burundiska flyktingar kan tvingas återvända till sitt hemland där de riskerar att utsättas för tortyr, våldtäkt eller att dödas, säger Amnesty International i en rapport som släpps idag.

Rapporten Conform or Flee: Repression and insecurity pushing Burundians into exile kommer i en tid då Tanzania och Uganda har beslutat att inte längre regelmässigt bevilja flyktingstatus till burundiska asylsökande.

Under ett besök i Tanzania i juli bad Burundis president Pierre Nkurunziza att de mer än 240 000 burundiska flyktingarna i landet skulle återvända.

- Medan den burundiska regeringen hävdar att situationen i landet är stabil och uppmanar flyktingarna att återvända så fortsätter burundier att fly på grund av förtryck och instabilitet i landet, säger Rachel Nicholson, Burundiutredare på Amnesty International.

Säkerhetsstyrkor och Imbonerakure, ungdomspartiet inom regeringspartiet National Council for the Defence of Democracy - Forces for the Defence of Democracy (CNDD-FDD) fortsätter att begå brott mot mänskliga rättigheter som mord, olaga frihetsberövanden, våldtäkt och tortyr.

Rapporten släpps samma dag som UN Human Rights Council (UNHRC) ska avgöra om mandatet om en undersökningskommission ska förnyas. I en rapport som släpptes tidigare denna månad uttalar kommissionen att de har starka bevis för att brott mot mänskligheten har begåtts i Burundi. Amnesty har uppmanat UNHRC att förnya kommissionens mandat.

- Många flyktingar är fortfarande traumatiserade av de människorättskränkningar de har upplevt eller bevittnat. Grannländer måste fortsätta att välkomna dem och erbjuda dem skydd. Burundiska myndigheter försöker rikta uppmärksamheten bort från de människorättskränkningar som sker i landet. UNHRC får inte tillåta att detta sker, säger Rachel Nicholson.