Venezuela - fängslad riksdagsledamot frigiven

Publicerad: 29 november 2016

Rosmit Mantilla, medlem av oppositionspartiet Voluntad (Folkliga Viljan) och riksdagsledamot, som suttit fängslad sedan 2 maj 2014 kunde lämna säkerhetspolisens häkte i Caracas den 17 november.

Rosmit Mantilla var anklagad för att ha tagit emot pengar för att finansiera de protester mot regeringen som ägde rum mellan februari och juli 2014. Det enda beviset mot honom tycktes vara ett anonym vittnesmål. Vid protesterna dödades minst 43 personer, däribland sex personer från säkerhetsstyrkorna, och över 870 människor skadades. Flera tusen personer greps varav de flesta frigivits.

Rosmit Mantilla, som är aktiv hbtq-aktivist har varit en uttalad kritiker av bristen på framsteg när det gäller hbtq-rättigheter i Venezuela. Han har till exempel öppet uppmanat till ändring i lagen för att tillåta borgerliga samkönade äktenskap, kriminalisera hatbrott på grund av sexuell läggning eller identitet. Den 6 december 2015 blev Rosmit Mantilla den förste öppet homosexuelle att väljas in i parlamentet, men han har hitttills hindrats från att svära in sig.

Rosmit Mantillas frigivning är välkommen och Venezuelas regering måste nu gå vidare och frige alla alla fängslade aktivister och politiska ledare vars enda "brott" är att inte hålla med regeringen.