Uzbekisk samvetsfånge frigiven

Publicerad: 2 november 2011

Äldre man ligger vilande på sin arm i en säng

Uzbekisk samvetsfånge frigiven

Efter sex år och fyra månader i fängelse beviljades den uzbekiske människorättsförsvararen Norboi Kholzighitov villkorlig frigivning och släpptes den 14 oktober.

Norboi Kholzhigitov, bonde från Samarkand och aktiv i Human Rights Society of Uzbekistan, HRSU, och medlem i det förbjudna oppostionspartiet Free Peasants, greps i juni 2005. Samtidigt greps även en annan medlem av HRSU, Khabibulla Akpulatov. De båda männen hade klagat över korruptionen i det lokala bondekollektivet och de anklagades för ärekränkning. Efter en inkorrekt rättegång dömdes Kholzhigitov till tio års fängelse och Akpulatov till sex år.

Efter frigivningen pratade chefen för HRSU med Norboi Kholzhigitov som hälsade till alla som arbetat för hans frigivning. HRSU anser att frigivningen av Norboi Kholzhigitov är ett resultat av påtryckningar från omvärlden.

Norbois hälsa är dålig efter åren i fängelse. Norboi säger att innan han släpptes blev han uppmanad av den nationella säkerhetskommitén att inte ta kontakt med några internationella organisationer angående sin hälsa.

Khabibulla Akpulatov är kvar i fängelse och Amnesty fortsätter att arbeta för hans frigivning.

Bilden visar Norboi Kholzhigitov när han vilar ut i hemmet efter frigviningen.

2011-11-02