Sudan - samvetsfånge frigiven

Publicerad: 31 augusti 2017

Amnesty International välkomnar frigivningen av Dr Mudawi Ibrahim Adam den 29 augusti och att alla anklagelser mot honom lagts ner. Fem andra människorättsförsvarare frigavs samtidigt.

Dr Mudawi Ibrahim Adam greps av den sudanesiska säkerhetstjänsten (NISS) den 7 december 2016  på Khartoums universitet, där han arbetar som professor i teknik, och har hållits fängslad i Koberfängelset i Khartoum. Den 11 maj 2017 anklagades han bland annat för spionage, uppmaning till hat mot staten, medlemskap i en kriminell terroristorganisation och för att undergräva det konstitutionella systemet.

Det är inte första gången som Dr Mudawi Ibrahim Adam har gripits. I december 2003 kvarhölls han i åtta månader i samband med sitt humanitära arbete och för mänskliga rättigheter i Darfur. Han greps på nytt i januari 2005 under liknande omständigheter och hölls i två månader, innan han åter greps i maj samma år och hölls i åtta dagar. Amnesty har vid alla tillfällen initierat aktioner med krav på hans frigivning.

Dr Mudawi Ibrahim Adams organisation, Sudan Social Development Organization (SUDO) arbetar med humanitära och utvecklingsprojekt över hela landet. Organisationen stängdes av regeringen i mars 2009, en dag efter att Internationella brottmålsdomstolen (ICC) utfärdat en arresteringsorder mot president Omar al -Bashir för krigsförbrytelser och brott mot mänskligheten i Darfur.