Sudan: Kvinnligt aktivist frigiven

Publicerad: 22 januari 2013

Jalila Khamis Koko, medlem av ett förbjudet oppositionsparti, som suttit fängslad sedan mars 2012, frigavs den 20 januari. En domstol frikände Jalila Khamis Koko från de flesta anklagelser som den nationella säkerhetstjänsten, NSS, anfört mot henne. De kvarstående anklagelserna gällde "spridande av falska nyheter". Denna vaga bestämmelse i brottsbalken används ofta av regeringen för att tysta oliktänkande. Straffet för det brottet är sex månaders fängelse, men då Jalila Khamis Koko redan tillbringat nio månder bakom galler släpptes hon.

Innan Jalila Khamis Koko greps arbetade hon frivilligt med att stödja människor som flytt undan striderna i södra Khordofan. I juni 2011 framträdde hon i en video på Yotube och berättade om den svåra situationen för människorna i regionen och uppmanade till eldupphör.

Hon greps i mars 2012 och åtalades för en rad brott, bland annat några som klassades som brott mot staten, men det enda bevis som fanns mot henne var youtubefilmen.

Jalila Khamis Kokos frigivning är seger för rättvisan, men de nio månader som hon har tillbringats i häkte endast för att ha att uttryckt sina åsikter kan inte ignoreras. Den sudanesiska regeringen måste se till att Jalila Khamis Koko kompenseras för att hon frihetsberövats och tvingats vara ifrån sin familj så länge. Hon måste också få återvända till sitt lärarjobb som hon orättfärdigt blev uppsagd från under fängelsetiden.