Rwanda - Frigivning av fd minister

Publicerad: 6 mars 2012

Rwanda - Frigivning av fd minister

Charles Ntakirutinka, före detta minister i Rwanda frigavs den 1 mars efter att ha tillbringat tio år i fängelse. Charles Ntakirutinka greps i april 2002 under ett tillslag före presidentvalet 2003, det första valet efter folkmordet 1994.  Efter att ha haft en ministerpost i den första regeringen efter folkmordet lanserade Charles Ntakirutinka år 2001 ett nytt politiskt parti, Demokratiska partiet för förnyelse (PDR-Ubuyanja), tillsammans med förre presidenten Pasteur Bizimungu.

Efter en inkorrekt rättegång 2004, dömdes Charles Ntakirutinka för "anstiftan till civil olydnad" och "samröre med kriminella element". Åklagaren hävdade att han hade organiserat hemliga möten, tillsammans med sina partikamrater för att störa den allmänna ordningen, provocera civila konflikter och uppmanat till mord på utpekade regeringsledamöter. Amnesty ansåg att Charles Ntakirutinka var en samvetsfånge och två svenska grupper har arbetat för hans frigivning.