Japan - fredsaktivist fri efter fem månader i häkte

Publicerad: 23 mars 2017

Hiroji Yamashiro, 64 år, frigavs mot borgen den 18 mars efter fem månader i häkte. Frigivningen kom dagen efter den första domstolsförhandlingen. Under tiden i häkte fick Hiroji Yamashiro inte träffa sin familj. Bara några dagar före frigivningen fick han träffa sin hustru.

Hiroji Yamashiro är ordförande för Okinawa Peace Action Center som motsätter sig byggandet av en ny amerikansk militärbas i Henoko på Okinawa. Han greps den 17 oktober 2016 för sin roll i en protestaktion mot basen. Hiroji Yamashiro anklagades bland annat för åverkan på ett byggstängsel. Trots att han har hälsoproblem nekades han frigivning mot borgen i väntan på rättegång.

Efter frigivningen kunde Hiroji Yamashiro äntligen läsa de över 400 uppmuntrande brev som skickats till honom men som han inte fått då all extern kommunikation var förbjuden. Vid en presskonferens den 18 mars 2017 tackade Hiroji Yamashiro alla för det stöd han fått. Han avslutade med att säga: "Även om det kommer att bli en lång kamp kommer jag att fortsätta att slåss för min oskuld och kräva rättvisa för Okinawa."

Amnesty utfärdade en aktion för Hiroji Yamashiro och tusentals vädjanden för hans frigivning har gått till de japanska myndigheterna. En ny förhandling kommer att hållas den 27 mars och Amnesty fortsätter att följa fallet.