Iran - journalist frigiven efter 10 år

Publicerad: 15 maj 2017

Den iranske journalisten och människorättsförsvararen Mohammad Sadiq Kabudvand frigavs den 12 maj efter ett årtionde fängelse. Kabudvand, grundare och ordförande i Kurdistans människorättsorganisation, HROK och redaktör för tidningen Payam-e Mardom-e- Kurdistan, greps den 1 juli 2007. I maj 2008 dömdes han vid en sluten rättegång till 11 års fängelse för att ha “agerat mot statens säkerhet genom att bilda HROK” och “propagerat mot systemet”.

Under tiden i fängelse försämrades Muhammad Kabudvands hälsa allvarligt. Han lider av hjärt- och njurproblem och har inte fått adekvat vård i fängelset.

Amnesty välkomnar frigivningen men anser att Kabudvand aldrig skulle ha fängslats överhuvudtaget och att hans fall visar hur långt de iranska myndigheterna går för att kriminalisera journalisters och människorättsförsvarares legitima arbete. Tre svenska amnestygrupper har under flera år arbetat för Kabudvands frihet.