Burma - Frigivningar ett stort steg framåt

Publicerad: 13 januari 2012

Burma - Frigivningar ett stort steg framåt

Amnesty välkomnar frigivningen av minst 130 politiska fångar i Burma i dag, bland dem välkända oppositionella som Htay Kywe, U Khun Htun Oo, Min Ko Naing, och U Gambira.

Amnestin är den andra i år och den fjärde sedan den nya regeringen tillträdde och det totala antalet frisläppta politiska fångar är nu minst 477. Men fortfarande sitter mer än tusen politiska fångar kvar bakom galler, bland dem många samvetsfångar.

Min Ko Naing är en av de mest välkända regimmotståndarna i Burma. Han stod i frontlinjen i studentupproret 1988 och satt fängslad i 15 år. Han frigavs 2004 men fänglades återigen efter saffransrevolutionen 2007, dömd till 65 års fängelse.

U Khun Htun Oo är ordförande för Shan National League for Democracy. Han dömdes 2005 till 93 års fängelse för att ha deltagit i ett möte med åtta andra representanter för  olika politiska grupper för att diskutera militärregeringens planer för en övergång till demokrati. Shan är Burmas största etniska minoritet.

Buddistmunken U Gambira dömdes till 68 års fängelse som en av organisatörerna bakom demonstrationerna som började i augusti 2007.

Htay Kywe var en av ledanrna under upproret 1988 och satt fängslad till 2004. För sin roll i saffransrevolutionen 2007 dömdes han 2008 till 65 års fängelse.

Svenska amnestygrupper har arbetat aktivt för dessa samvetsfångars frigivning.

2012-01-13