Azerbajdzjan - aktivister har fått lämna landet

Publicerad: 26 april 2016

Den 19 april tilläts äntligen Leyla och Arif Yunus från Azerbajdzjan att lämna landet för att söka läkarvård i Nederländerna. Där har de återförenats med sin dotter och söker nu asyl.

Leyla och Arif Yunus är båda framstående historiker och människorättsförsvarare som i många år varit aktiva för att för att försöka hitta en fredlig lösning på konflikten mellan Azerbajdzjan och Armenien. Konflikten ledde till att hundratusentals människor i början av 1990-talet dödades och fördrevs. Leyla Yunus har också varit en hård kritiker av regimens förtryck.

Leyla greps den 30 juli 2014 och fem dagar senare greps även Arif. De båda anklagades på falska grunder för  förräderi, skatteflykt, förfalskning, bedrägeri och olaglig verksamhet. I augusti 2015 dömdes de till ett flerårigt fängelsestraff.  I slutet av 2015 frigavs Arif och Leyla som båda lider av allvarliga hälsoproblem, villkorligt av medicinska skäl men belades med reseförbud.  I februari lämnade de in en begäran till en domstol i Baku om att förbundet skulle hävas av humanitära skäl. Begäran avslogs och en överklagan lämnades till en högre instans.

Tre lokala Amnetygrupper i Sverige har arbetat för Leylas och Arifs frigivning.