Aktion: Turkiet - Stoppa häxjakten på människorättsförsvarare

Amnesty kräver att turkiska myndigheter upphör med häxjakten mot människorättsförsvarare, friger de fängslade och lägger ner den grundlösa brottsutredningen.

Den 5 juli greps 10 människorättsförsvarare under en workshop i digital säkerhet och psykosocial hälsa, bland dem Amnesty Internationals chef i Turkiet, Idil Eser och svenske IT-konsulten Ali Gharavi. De misstänks för att ha begått brott “i namn av en terroristorganisation utan att vara medlem”, anklagelser helt utan grund. Fyra släpptes mot borgen men bara någon dag senare utfärdades en ny häktningsorder mot dem. Två av dem har gripits och är fängslade igen, medan de andra två är under fortsatt utredning.

Sedan i början av augusti hålls de i högsäkerhetsfängelset Silivri, Europas största fängelse, som ligger drygt 70 km från Istanbul. En gång i veckan får de under en timme träffa advokater och närmaste anhöriga, och varannan vecka tillåts ett 10-minuters telefonsamtal till familjen.

Tillslaget mot dessa människorättsförsvarare kommer när de behövs som bäst.

Situationen i Turkiet är mycket allvarlig. Oberoende media har tystats, omkring 50 000 människor sitter frihetsberövade, många av dem godtyckligt utan formella anklagelser. Hundratals föreningar och icke-statliga organisationer som myndigheterna påstår har band till “terroristorganisationer” har tvingats stänga och deras tillgångar har beslagtagits. Över 100 000 har förlorat sina arbeten, däribland tiotusentals läkare, poliser, lärare, akademiker och militärer som klassats som "terrorister" vilket lett till att de bannlysts från den offentliga sektorn.

Idil Eser, Ali Gharavi och de andra greps endast en månad efter att Amnestys ordförande i Turkiet, Taner Kiliç, greps och senare åtalades på felaktiga grunder för att tillhöra Fethullah Gülen-rörelsen.

De människorättsförsvarare, förutom Taner Kiliç, som nu är häktade är İdil Eser, Amnesty International,  Özlem Dalkıran, Citizens’ Assembly, Günal Kurşunoch Veli Acu, Human Rights Agenda Association, Ali Gharavi, IT-konsult, Peter Steudtner, utbildare i icke-våld och psykosocial hälsa, İlknur Üstün, Women's Coalition och Nalan Erkem, Citizens Assembly.

Nejat Taştan, Equal Rights Watch Association, och Şeyhmuz Özbekli, Rights Initiative är fria mot borgen men under fortsatt utredning.

Att försvara mänskliga rättigheter är inte ett brott! Amnesty kommer inte att ge sig förrän de alla är fria.

Skriv under Amnesty nya upprop till Turkiets justitieminister.

Aktionsperiod 19/7 - 31/10