Aktion: Turkiet - Stoppa häxjakten på människorättsförsvarare

Amnesty kräver att turkiska myndigheter upphör med häxjakten mot människorättsförsvarare, friger de fängslade och lägger ner den grundlösa brottsutredningen.

Uppdatering 3/8 2017
Den 1 och 2 augusti förflyttades de fängslade människorättsförsvararna, bland dem den svenske it-konsulten Ali Gharavi, utan förvarning till högsäkerhetsfängelset Silivri som ligger drygt 70 km från Istanbul.
----------

Den 5 juli greps 10 människorättsförsvarare under en workshop i digital säkerhet och psykosocial hälsa. Gripandet kom en månad efter att Amnestys ordförande i Turkiet, Taner Kiliç, greps och åtalades på felaktiga grunder för att tillhöra Fethullah Gülen-rörelsen.

Den 18 juli häktades sex av dem, bland dem Amnesty Internationals chef i Turkiet, Idil Eser och svenske IT-konsulten Ali Gharavi. De misstänks för att ha begått brott “i namn av en terroristorganisation utan att vara medlem”, absurda anklagelser helt utan grund. Fyra släpptes mot borgen men bara någon dag senare utfärdades en ny häktningsorder mot dem. Två av dem har gripits och är fängslade igen, en är fortsatt under husarrest och den fjärde är eftersökt.

Tillslaget mot dessa människorättsförsvarare kommer när de behövs som bäst.

Situationen i Turkiet är mycket allvarlig. Oberoende media har tystats, omkring 50 000 människor sitter frihetsberövade, många av dem godtyckligt utan formella anklagelser. Hundratals föreningar och icke-statliga organisationer som myndigheterna påstår har band till “terroristorganisationer” har tvingats stänga och deras tillgångar har beslagtagits. Tiotusentals läkare, poliser, lärare, akademiker och soldater har klassats som "terrorister" vilket lett till att de bannlysts från den offentliga sektorn och förlorat sina arbeten.

De människorättsförsvarare, förutom Taner Kiliç, som nu är åtalade är İdil Eser, Amnesty International,  Özlem Dalkıran, Citizens’ Assembly, Günal Kurşun och Veli Acu, Human Rights Agenda Association, Ali Gharavi, IT-konsult, Peter Steudtner, utbildare i icke-våld och psykosocial hälsa, İlknur Üstün, Women's Coalition, Nalan Erkem, Citizens Assembly, Nejat Taştan, Equal Rights Watch Association och Şeyhmuz Özbekli, Rights Initiative.

Att försvara mänskliga rättigheter är inte ett brott! Amnesty kommer inte att ge sig förrän de alla är fria.

Skriv under Amnesty nya upprop till Turkiets justitieminister.

Aktionsperiod 19/7 - tillsvidare