Aktion: Stoppa MR-kränkningar i koboltutvinningen!

Batterierna i Renaults el-bilar kan vara kopplade till barnarbete och livsfarliga arbetsförhållanden.

Amnesty kräver att Renault undersöker sitt leverantörsled och agerar nu för att förhindra barnarbete och kränkningar av de mänskliga rättigheterna.

Vi blir alltmer beroende av uppladdningsbara batterier för att driva våra mobiltelefoner, surfplattor och bärbara datorer. Det görs stora satsningar på elbilar – vilket innebär att efterfrågan på uppladdningsbara batterier bara kommer att öka. Men omställningen till elbilar blir inte hållbar om den innebär kränkningar av mänskliga rättigheter.

Kobolt är en viktig komponent i litiumjon batterier. Hälften av världens kobolt kommer från Demokratiska republiken Kongo där Amnesty International har dokumenterat att vuxna och barn, en del så unga som sju år, arbetar under farliga och skadliga förhållanden utan skyddskläder eller utrustning. De riskerar sina liv för att bryta kobolten i tunnlar långt ner under jorden.

Många företag har dålig kontroll över leverantörskedjan som leder fram till de uppladdningsbara batterierna som används i våra mobiltelefoner och elbilar. Och Renault är värst i klassen!

Det är oacceptabelt att multinationella företag inte tar sitt ansvar – vi kräver att de agerar nu.

AGERA!

Aktionsperiod 8/1 - 23/2