Barnarbete ligger bakom tillverkningen av batterier till smartphones och elbilar

Välkända märken som Apple, Samsung och Sony gör inte några grundläggande kontroller för att säkerställa att kobolt som bryts av barn inte återfinns i deras produkter. Det konstaterar Amnesty International och Afrewatch i en rapport.

Amnestys utredare spårade försäljningen av kobolt från gruvorna till kända varumärken

Rapporten "This is what we die for: Human rights abuses in the Democratic Republic of Congo power the global trade in cobalt", spårar försäljninen av kobolt, som används i litium-jon batterier, från gruvor  där vuxna och barn, en del så unga som sju år, arbetar under farliga och skadliga förhållanden.

Rapporten dokumenterar hur handlare köper kobolt från områden där barnarbete är utbrett och säljer det vidare till Congo Dongfang Mining (CDM), ett helägt dottergolat till kinesisk mineraljätten Zhejiang Huayou Cobalt Ltd (Huyayou Cobalt).

Amnesty Internationals utredning använder dokumentation från investerare för att visa hur Huayou Cobalt och dotterbolaget CDM bearbetar kobolten innan de säljer det vidare till tre tillverkare av batterikomponenter i Kina och Sydkorea. Dessa bolag säljer i sin tur till batteritillverkare som hävdar att de levererar till teknikföretag som Apple, Microsoft, Samsung, Sony, samt biltillverkare som Daimler och Volkswagen.

Sedan Amnesty började med sin aktion har Apple lovat förbättring. I oktober i år sa Apple att de hade börjat kartlägga sina underleverantörer och skulle arbeta med dem för att förhindra kränkningar av de mänskliga rättigheterna. Det välkomnar Amnesty men vi släpper inte frågan förrän vi sett resultat.

Ett stort tack till alla som skrev under Amnestys petition till Apple!

Amnestys rekommendationer

Fler aktörer bär ansvar för de kränkningar av mänskliga rättigheter som sker vid koboltgruvorna i Demokratiska republiken Kongo. Amnesty kräver bland annat att:

• företagen följer OECD:s rekommendationer och kontrollerar sina leverantörsled
  • regeringen i Demokratiska republiken Kongo säkrar barnens tillgång till skolan och förser arbetarna med säkerhetsutrustning
  • regeringen i Kina utreder Huayou Cobalts kontrollsystem
  • regeringar i länder där de stora teknikföretagen har sitt säte avkräver att företagen följer OECD:s rekommendationer