Veckans vädjande: Guatemala - Attack mot mr-organisation

Den 21 juni strax efter klockan fem på eftermiddagen tvingade sig tre beväpnade, maskerade män in på organisationen Impunity Watchs kontor i Guatemala City. Enligt de anställda närmade männen sig en sekreterare som var på väg ut och fick henne att öppna dörren. De täckte för hennes ögon och tejpade munnen och sedan genomsökte de kontoret. Männen skrek åt henne “var finns filerna?” och frågade efter “den fete advokatens filer”, innan de flydde när dörrklockan ringde. Sekreteraren kom undan oskadd.

Attacken mot Impunity Watch skedde två dagar innan en förhandling i fallet med Marco Antonio Molina Theissen som var 14 år när han försvann 1981 under den interna väpnade konflikten i Guatemala. En utredare från Impunity Watch företräder hans familj men inga dokument i fallet förvarades på kontoret.

I januari greps fyra före detta militärer och åtalades för inblandning i försvinnadet. En förhandling om de anklagades förvarshäkte var planerad till den 23 juni men ställdes in samma dag så att fallet kunde flyttas över till en högriskdomstol.  Familjemedlemmar till Marco Molina   Theissen har utsatts för trakasserier på internet.

Impunity Watch har arbetat i Guatemala i många år med ärenden som rör brott mot mänskliga rättigheter i samband med den långa konflikten (1960-1996). Flera andra rättegångar pågår mot för detta militärer och Impunity Watch har medföljt flera av offren i fallen. Rättegångarna har skärpt motsättningarna i det guatemalanska samhället och lett till protester  från dem som stöder militären, och hot och trakasserier mot dem som driver fallen.

Lär mer UA 148/16