Veckans vädjande: Venezuela - oppositionspolitiker riskerar 35 års fängelse

Rosmit Mantilla, medlem av oppositionspartiet Voluntad, sitter fängslad i säkerhetspolisens (SEBIN) högkvarter sedan 2 maj 2014. Han är bland annat anklagad för uppmaning till brott och hot, mordbrand och skadegörelse, och om han fälls riskerar han 35 års fängelse. Anklagelserna är kopplade till de våldsamma sammandrabbningar som ägde rum mellan säkerhetsstyrkor, regeringssupportrar och regeringskritiska demonstranter mellan februari och juli 2014. Minst 43 personer dödades, däribland sex personer från säkerhetsstyrkorna, och över 870 människor skadades. Flera tusen personer greps varav de flesta frigivits.

Den 30 januari 2015, efter nio månader i rannsakningshäkte, meddelade undersökningsdomaren att det fanns tillräckliga bevis mot Rosmit Mantilla och att han skulle ställa inför rätta. Men rättsprocessen drar ut på tiden och rättsväsendets oberoende är ifrågasatt.

Rosmit Mantilla, som är aktiv hbtq-aktivist har varit en uttalad kritiker av bristen på framsteg när det gäller hbtq-rättigheter i Venezuela. Han har till exempel öppet uppmanat till ändring i lagen för att tillåta borgerliga samkönade äktenskap, kriminalisera hatbrott på grund av sexuell läggning eller identitet. Den 6 december 2015 blev Rosmit Mantilla den förste öppet homosexuelle att väljas in i parlamentet, men han har hindrats från att svära in sig.

Amnesty International anser att åklagaren inte har presenterat tillräckliga bevis för att koppla Rosmit Mantilla till de brott han anklagas för och att hans långa häktningstid politiskt motiverad.

Skriv under brevet till åklagaren och kräv Rosmit Mantillas frigivning!

Aktionen tas ner den 3 oktober