Månadens aktion: Eritrea - Isolerad från världen i 15 år

Aster Fissehatsion har hållits isolerad utan åtal eller rättegång sedan den 18 september 2001 då hon greps tillsammans med 10 politiska dissidenter tillhörande den så kallade G-15- gruppen. Bland de gripna fanns även hennes före detta make, tidigare vice ordförande och utrikesminister Eritrea, Mahmoud Ahmed Sherifo. Sedan dess har hennes familj varken sett eller hört från henne.

Aster gick med i EPLF ( Eritrean People’s Liberation Front) 1974 där hon blev politisk kommissarie och representant för kvinnoförbundet. Efter självständigheten 1991 arbetade hon inom olika ministerier i huvudstaden Asmara, och valdes till centralkommittén av det styrande partiet PFDJ (People’s Front for Democarcy and Justice) som bildades ur EPLF. På grund av kritik av regeringen avskedades hon från arbetet 1996 men återfick det 1999 under kriget med Etiopien.

Under 2001 ökade kritiken inom PFDJ om sättet som presidenten styrde landet och partiet. I maj publicerade 15 högre regeringstjänstemän ett öppet brev som de skrivit till medlemmarna av PFJG. Brevet beskrev lösningar på det de kallade “krisen i Eritrea” och uppmanade till en fredlig och demokratisk dialog och till enhet. I augusti anklagades G-15 för att försöka destabilisera landet och som svar publicerade de ett brev i en tidning i vilket de uppmanade det eritreanska folket att hjälpa till att lösa landets problem. På natten den 18 september 2001 greps 11 av de 15, som alla var medlemmar i centralkommittén i PFDJ.

Fem dagar senare, den 23 september, greps Dawit Isaak. Han är också fortsatt fängslad på okänt ställe.

Foto: Aster Fissehatsion med sonen Ibrahim Sherif 1990